طلا و جواهرات زرین

سایت سرویس های طلا ، زیورآلات ، طلاجات و جواهرات گرانبها و عکس

اطلاعات کلی در مورد فلز طلا

Posted by طلا و جواهرات زرین 7/30/10

طلا یك عنصر فلزی با ساختار کوبیک بوده كه از اول طلایی رنگ بوده ولی هنگام بریده شدن سیاه و یا بنفش می شود. طلا شكننده ترین عنصر می باشد. همچنین بسیار سست بوده و به منظور استحكام بیشتر به صورت آلیاژ در می آید. این عنصر هدایت كننده خوب دما و الكتریسته می باشد .
طلا معمولاً در رگه های پوسته زمین همراه با کانی های مس و یا به صورت آزاد وجود دارد .
معمول ترین تركیبات طلا عبارتند از (AuCl3) و (HAuCl4) . مخلوطی از یك قسمت نیتریك و سه قسمت اسید هیدروكلریك aqua regia نام دارد كه طلا را در خود حل می كند.65% طلای جهان از آفریقا به دست می آید .
این عنصر از گذشته های بسیار دور شناخته شده بود طلا در طبیعت به صورت آزاد یافت می شود . این عنصر به طور گسترده در طبیعت پخش شده است و در بیشتر مواقع همراه با کوارتز و پیریت یافت می شود.
طلا به صورت رگه ای و نهشته های آبرفتی و به صورت جدا از سنگها و دیگر کانیها در معدن کاری استفاده می شود. حدود دو سوم تولیدت دنیا در کشور آفریقای جنوبی و حدود دو سوم از کل تولیدات آمریکا در ایالات داکوتای جنوبی و نوادا تولید می شود. این عنصر از معادن طلا توسط فرآیندهای سیانوراسیون ،آمالگاماسیون و ذوب استحصال می شود. این عنصر همچنین توسط الکترولیز نیز استحصال می شود. میزان طلا در آب دریا حدود 0.1 تا 2 میلی گرم در تن است که این رقم بستگی به نوع طلا نیز دارد. هنوز روشی برای اینکه طلا را از آب دریا استخراج کنند وجود ندارد.
بدون شک طلا یکی از زیباترین عنصر در طبیعت در بین عناصر دیگر است. این عنصر دارای جلای فلزی است و وقتی به صورت توده ای باشد دارای رنگ زرد می باشد. اما وقتی به صورت رگه نازک باشد به رنگهای سیاه، سرخ و ارغوانی نیز دیده می شود.
از این عنصر برای ضرب سکه و سیستمهای پولی استاندارد در بیشتر کشورها استفاده می شود. از این عنصر برای زیور آلات ، صنایع دندانسازی و آبکاری فلزات نیز استفاده می شود. از این عنصر به عنوان پوشش برای ماهواره ها و به عنوان بازتابنده خوب اشعه مادون قرمز استفاده می شود.
طلا جز عناصر گرانبها است که مقیاس اندازه گیری آن اونس است. وقتی این عنصر به صورت آلیاژ درمی آید با مقیاس وزنی قیرات اندازه گیری می شود.
بیشترین ترکیبات عمومی طلا شامل اسید کلرید طلا و اسید کلروائوروئیک است که در صنعت عکسبرداری ازآن استفاده می شود. طلا دارای 18 ایزوتوپ است. طلای 198 با نیمه عمر 2.7 روز برای درمان سرطان و بیماری های گوناگون کاربرد دارد.
خلوص طلایی که در بازار استفاده می شود برابربا 99.999 درصد است. چگالی نسبی طلا بستگی به درجه حرارت آن دارد.