طلا و جواهرات زرین

سایت سرویس های طلا ، زیورآلات ، طلاجات و جواهرات گرانبها و عکس

ویژگی ها و خصوصیات فلز طلا

Posted by طلا و جواهرات زرین 7/30/10

طلا یا زَر (نشانه اختصاری:Au) نام یک عنصر است. از فلزات گرانبها با رنگ زرد و جلای فلزی می‌باشد.
طلا به طور طبیعی میل ترکیبی بسیار پایینی با کلیه عناصر نشان می‌دهد و به همین دلیل عمدتاً در طبیعت به صورت فلز خالص یافت می‌شود.
طلا فلزی است نرم، براق، زرد رنگ، چکش خوار، قابل انعطاف (سه ظرفیتی و یک ظرفیتی) و فلز واسطه که با بیشتر عناصر شیمیایی واکنش ندارد و تنها بوسیله کلر و تیزاب سلطانی(آمیزه ای از اسید نیتریک و اسید هیدروکلریک) مورد حمله قرار می گیرد.این فلز عمدتا "به شکل آزاد و بصورت تکه هایی در سنگها و رسوبهای آبرفتی وجود دارد و یکی از فلزات ضرب سکه می باشد. طلا در بسیاری از کشورها بعنوان معیار ارزش پول بکارمی رود همچنین در جواهرات، دندانپزشکی و الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد.کاربرد عمده آن در صنعت الکترونیک و ساخت قطعات نیمه هادی و مدارات مجتمع (IC) است.
طلا بعلت آنكه فلزی بسیار نرم و چكش خور می باشد باید با فلزات دیگری آمیخته گردد تا استحكام لازم را بیابد. بغیر از طلای 24 عیار مابقی آلیاژ طلا نامیده میگردند. مس، نقره، نیكل و پالادیوم برای استحكام بیشتر و فلز روی به این خاطر به طلا افزوده میگردد تا اكسیژن هوا را جذب كرده و از اكسید شدن مس و نقره جلوگیری كند. عیار طلا یا همان قیراط درجه خلوص  طلا را مشخص می كند. هر قیراط 1/24 درصد كل طلا در آلیاژ طلا را تعیین می كند.
طلای سفید طبیعی خاكستری روشن می باشد به همین خاطر برای سفید تر جلوه دادن آن از روكش رودیوم برای پوشش استفاده می كنند. و از آنجایی كه رودیوم پس مدتی ساییده می شود باید مجددا طلای سفید را روكش كرد. این مدت  معمولا 12 الی 18 ماه است.